• Agenda Pembaharuan Baru Pakatan Harapan

    Published: Monday, 8 January 2018
    A- A+
    Tulisan asal oleh:
    Salleh Said Keruak, Blog Salleh Said Keruak, 7 Januari 2018

    Antara pengumuman yang dibuat oleh Pakatan Harapan hari ini adalah pembaharuan besar 13 perkara mereka yang akan segera dilaksanakan jika mereka memenangi pilihan raya umum akan datang yang akan diadakan beberapa bulan akan datang. Membaca senarai pembaharuan yang dicadangkan adalah seperti membaca salinan pengisytiharan dahulu yang telah dibuat sejak 20 tahun yang lalu sejak tahun 1998.

    Sebagai contoh, perkara mengenai 'pembaharuan parlimen dan menjadikannya sebuah institusi bebas' telah diulangi berulang kali selama lebih dari 20 tahun. Sistem Parlimen Malaysia berfungsi seperti sistem British Westminster di mana ahli parlimen mengundi mengikut barisan parti dan tidak seperti Senat/Kongres AS di mana mereka mengundi merentasi barisan parti. Jadi bagaimana Pakatan boleh memenuhi janji ini apabila mereka akan memecat anggota parti mereka sendiri yang, sebagai contoh, mengundi untuk menyokong Rang Undang-undang Kerajaan?

    Ironinya dari perkara ini adalah pada masa lalu agenda pembaharuan 13 perkara ini adalah alasan yang pembangkang berikan untuk mengapa Tun Dr Mahathir Mohamad mesti digulingkan dan diganti. Kita perlu menggulingkan Mahathir, kata mereka, supaya pembaharuan ini dapat dilaksanakan, dan selagi Mahathir kekal sebagai Perdana Menteri, Malaysia tidak akan melihat pembaharuan. Hari ini mereka memberitahu kita bahawa Mahathir mengetuai agenda pembaharuan ini. Dan untuk menjadikan Mahathir Perdana Menteri mereka untuk membantu memperjuangkan pembebasan Anwar Ibrahim dari penjara, walaupun Anwar sebenarnya dipenjarakan pada tahun 1998 kerana Mahathir, adalah satu keadaan yang sangat membingungkan.

    Link asal artikel:
    https://sskeruak.blogspot.my/2018/01/pakatan-harapans-new-reform-agenda.html

    Subjects:

  • No Comment to " Agenda Pembaharuan Baru Pakatan Harapan "