• Nanta Gembira Jika Ordinan Tanah Dipinda

    Published: Friday, 8 December 2017
    A- A+

    Timbalan Menteri Luar Bandar dan Wilayah Datuk Alexander Nanta Linggi berharap kerajaan negeri dapat membentangkan pindaan Ordinan Tanah Sarawak melibatkan 'pulau galau' dan 'pemakai menoa' pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) akan datang.

    Memetik laporan The Borneo Post, beliau sangat gembira sekiranya ordinan tanah dipinda untuk membolehkan pihak yang merupakan penuntut sah mendapatkan apa yang sepatutnya menjadi miliki mereka.

    "Saya sebagai Dayak dan Iban tahu mengenai 'pulau galau' dan 'pemakai menoa'. Walapun Mahkamah Persekutuan membuat keputusan, saya percaya Mahkamah membuat keputusan berdasarkan apa yang dibentangkan sebelum ini.

    "Apa yang saya tahu, 'pulau galau' dan 'pemakai menoa' sebenarnya adalah apa yang kita sebagai Dayak perlu dapat. Ini adalah tradisi kita yang diteruskan dan diamalkan sehingga hari ini," katanya.

    "Tetapi sejauh mana saya bimbang, 'pulau galau' dan 'pemakai menoa' sebenarnya adalah apa yang kita sebagai Dayak berhak. Ini adalah tradisi kita yang telah diteruskan dan masih diamalkan hingga ke hari ini, "

    Sebagai wakil kerajaan menurutnya, beliau percaya kerajaan perlu merasai denyut nadi rakyat terutama golongan memerlukan yang menetap di rumah panjang yang tidak dipertimbangkan hak tanah mereka sebaliknya diberikan kepada pihak tertentu.

    "Mereka hanya mahukan tanah yang menjadi hak mereka. Ia tidak melibatkan kehilangan kepada kerajaan kerana ia hak mereka.-Sarawakiana



  • No Comment to " Nanta Gembira Jika Ordinan Tanah Dipinda "