• Juara Remaja Dunia Muay Thai 2017 Suka Rendah Diri

    Published: Thursday, 10 August 2017
    A- A+


    TAWAU – Juara Remaja Dunia Muay Thai 2017, Daniel Fiedieans Maideh atau dikenali sebagai Olan Todak, merupakan pelajar yang disenangi guru dan rakan-rakan di Sekolah Kebangsaan Tanjung Batu Keramat dekat sini kerana sikapnya yang merendah diri dan suka membantu.

    Guru Besar sekolah itu Rahmat Ariffin berkata selain berpewatakan baik, Daniel tidak menggunakan kemahirannya dalam seni pertahanan diri Muay Thai untuk membuli rakan sekolah.

    “Daniel seorang yang murah senyuman dan pendiam serta tidak pernah menggunakan kelebihan dimilikinya itu untuk mengganggu orang lain,” katanya kepada Bernama.

    Malah kata Rahmat, murid berusia 12 tahun itu mempunyai kriteria pemimpin kecil dan pernah memegang jawatan ketua kelas sewaktu di tahun empat dan lima.

    Rahmat juga mendedahkan pihak sekolah hanya tahu bakat Daniel dalam Muay Thai pada tahun lalu kerana anak kelahiran Kampung Tanjong Batu Tengah itu hanya mengetengahkan bakat dalam bidang olahraga sebelum ini.

    “Di peringkat sekolah Daniel hanya menunjukkan bakat sebagai atlet olahraga untuk acara 100m, 200m dan 4x100m kerana selalu mewakili rumah sukan sekolah.

    “Kami mengetahui bakatnya itu pada tahun lalu selepas dia mengikut satu pertandingan Muay Thai di sini dan kemenanganya merangkul gelaran juara remaja dunia itu merupakan satu kebanggaan seluruh warga Tawau kerana mengangkat nama Tawau dan Malaysia di mata dunia,” katanya.

    Beliau juga percaya kejayaan Daniel merangkul kejuaraan dunia itu hasil bimbingan datuknya Basri Manaf yang juga bekas peninju amatur Sabah.

    Semalam dilaporkan Daniel dinobatkan Juara Remaja Dunia Muay Thai 2017 selepas mengetepikan lawannya dari Uzbekistan dalam pertarungan akhir tiga pusingan dengan catatan 10-9, 10-9, 10-9 bagi kategori lelaki 12-13 tahun dalam pertandingan yang berlangsung di Bangkok, Thailand pada Selasa.

    Pada mulanya Daniel tidak dianggap sebagai calon menang ekoran susuk tubuhnya yang kecil berbanding peserta dari negara lain.

    Kejayaan kelmarin itu menyusuli penguasaannya pada Kejohanan Remaja Kebangsaan di Damansara Utama, Kuala Lumpur pada 6-9 Julai lalu yang turut menyaksikan si cilik tersebut bergelar juara. – BERNAMA

    Subjects:

  • No Comment to " Juara Remaja Dunia Muay Thai 2017 Suka Rendah Diri "