Nasi Goreng Cetus Perbalahan Netizen Dua Negara


STATUS bekas pemain bola sepak Manchester United, Rio Ferdinand di laman sosial baru-baru ini berjaya mencetuskan ‘perbalahan’ netizen dari Singapura dan Indonesia.

Dalam status Twitternya, bekas bintang bola sepak England itu memuat naik gambarnya bersama sepinggan nasi goreng dengan kapsyen, “Robe game is nice! Nasi goreng lunch…Keeping it local in #Singapura.”

Netizen dari Singapura dan Indonesia memberi respon terhadap status tersebut yang mendakwa makanan tersebut berasal dari negara mereka.

Ada netizen yang menulis di laman sosial “Jika anda mahu nasi goreng sebenar dan sate … Sila datang ke Indonesia dan tidak ada ‘nasi’ dan ‘goreng’ di Singapura.”

Netizen dari Singapura pula menyangkal dakwaan mengenai hidangan nasi goreng dari Indonesia kerana ianya adalah dari tiga negara Asia Tenggara iaitu Singapura, Indonesia dan Malaysia.

Seorang pengguna, Voldemort Putin, melemparkan respon yang berbeza iaitu “Ohhh, Nasi Goreng boleh membuat tuntutan tetapi jerebu tidak boleh,” katanya memerli netizen dari Indonesia.

The Straits Times melaporkan, Rio berada di Kota Singa bagi menyaksikan kejohanan Grand Prix Formula One di Marina Bay City. – MYNEWSHUB.CC

No comments:

| | Copyright © 2014 SARAWAKIANA