Bayi Terkecil Dunia Lakar Keajaiban


BERLIN: Bayi terkecil di dunia, Emilia Grabarczyk melakar keajaiban apabila masih meneruskan hidup sejak dilahirkan sembilan bulan lalu walaupun doktor meramalkan dia tidak akan hidup lama.

Ketika dilahirkan di Witten dekat barat Jerman, Emilia hanya memiliki berat 226 gram dengan ukuran 22 sentimeter, fizikal yang terlalu kecil untuk bertahan lama.

Namun berdasarkan perkembangan terbaharu, Emilia yang digelar sebagai "pejuang kecil" oleh doktor yang merawatnya, membuatkan ramai pihak kagum dengan semangat bayi itu untuk meneruskan hidup.

Kini dia memiliki berat kira-kira 3.17 kilogram, berat yang sihat seorang bayi, sekali gus menjadi bayi pramatang paling kecil yang masih hidup.

Rekod sebelum ini dipegang oleh Rumaisa Rahman yang dilahirkan di Pusat Perubatan Universiti Loyola di Chicago ketika usianya di dalam kandungan baru mencecah 25 minggu.

Ketika dilahirkan, Rumaisa berukuran 20 sentimer tinggi dengan berat 243 gram.

Doktor yang merawat Emilia, Brahman Gharavi berkata, kekuatan bayi itu untuk terus hidup merupakan satu keajaiban walaupun sebelum ini beliau merasakan bayi tersebut tidak mampu bertahan lama.

"Kebiasaannya bayi yang lahir dengan berat 396 gram sukar untuk terus hidup, tetapi Emilia melakukan sebaliknya.

"Malah berdasarkan pemeriksaan perubatan, Emilia tidak menunjukkan tanda-tanda kecacatan padanya," katanya seperti dilaporkan portal Mirror.- mStar

No comments:

| | Copyright © 2014 SARAWAKIANA