Kenapa DOJ Masih Menyepi?


KUALA LUMPUR - Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) yang mengenakan saman sivilnya terhadap 1Malaysia Development Berhad (1MDB) perlu tampil dengan penjelasan mengenai kesahihan dakwaan mereka yang sepatutnya memanggil individu berkaitan pada 22 Ogos lalu.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Seri Irmohizam Ibrahim berkata, namun sehingga ke hari ini, perkara itu masih sepi tanpa makluman daripada pihak DOJ.

"Isu 1MDB digemburkan dengan lebih dasyat lagi apabila ada pihak yang 'menangguk di air keruh' hanya untuk mengambil kesempatan. Bahkan juga, media asing turut menghentam kita secara terang-terangan.

"Kita tidak seperti negara lain di mana rakyatnya akan sedaya upaya menangkis tohmahan luar setidaknya mendesak pihak kedutaan untuk memberi penjelasan.

"Jika dakwaan yang dikeluarkan oleh DOJ adalah boleh diguna pakai, kenapa media seperti The Wall Street Journal (WSJ) dan Telegraph tidak pernah sesekali menggunakan sumber dari DOJ kononnya menggunakan sumber sendiri yang boleh dipercayai," katanya dalam satu kenyataan.

Oleh itu,katanya kini timbul persoalan apakah DOJ tidak mempunyai sumber sahih yang boleh dipercayai.

"Segala dakwaan dan kenyataan yang dikeluarkan oleh DOJ haruslah ada tindakan susulan, namun apa yang saya lihat, DOJ seolah-olah tidak serius mengenai hal ini.

"Kenyataan yang mereka keluarkan tidak bersifat profesional apabila mereka tidak menamakan kepada siapa aset yang ini dikembalikan. Sejujurnya saya boleh katakan ini adalah ketidakadilan DOJ dan hanya mahu membuli negara kita," katanya.

Katanya lagi, harapanya agar rakyat Malaysia tidak bersekongkol dengan pihak asing yang sedaya upaya cuba mengambil kesempatan untuk mencampuri urusan dalaman negara kita.

"Ambillah iktibar kemerdekaan bersempena hari kemerdekaan yang ke -59. Porak peranda dan dakyah orang asing hanya mahu menjatuhkan negara kita yang sememangnya lebih makmur tanpa campur tangan asing," katanya.

Sementara itu, dalam perkembangan lain Irmohizam turut menggesa agar golongan mahasiswa pada hari ini, sentiasa fokus dengan tanggungjawab sebagai seorang mahasiswa.

"Fokuslah terhadap masa depan kerana mereka ini adalah barisan pelapis yang akan menerajui negara. Fahamilah sejarah negara kita dengan baik, jangan lagi perjudikan nasib negara dengan menjemput orang asing yang sudah pastinya tidak rugi apa-apa jika negara kita musnah.

"Tanamkanlah sikap betanggungjawab terhadap negara dengan memahami, menghayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara Malaysia kita," katanya.

No comments:

| | Copyright © 2014 SARAWAKIANA